dimecres, 27 de maig del 2009

Una pregunta oberta que fa alguns dies que em roda pel cap.

Em veig repetint una i altre vegada a l'aula: Heu d'estudiar, aprendre!... per a ser en un futur metges, enginyers, mecànics, lampistes, biòlegs, perruquers, administratius, advocats,... per a no tenir una feina de merda on quan vulguin us fotin al carrer i no tingueu res més que un "miserable" títol d'ESO (o ni això).

Però que no depenem dels caixers/es del supermercat, dels treballadors/es del Mc donnald's o el tele-pizza, dels escombriaires,...?

Una altre; És millor una bona "professional" en un bar de carretera, amb un sou cada mes, o un arquitecte a l'atur? O girem la pregunta; Perquè una noia de Vic (per dir quelcom) opta per prostituir-se, davant el fet de tindre que pagar-se una carrera, no tenen decathlons o mercadonas a la ciutat?

Personalment sempre he tingut clar que cal estudiar per arribar a fer una feina que "t'agradi" i et permeti viure amb una certa "qualitat", però si un xaval no vol estudiar... tampoc cal que tothom tingui un títol de batxillerat o de grau mig per acabar servint copes en un bar, o fer de "segurata" a la porta, per ser monitor de lleure. Al final simplement acabem degradant els títols. Abans una carrera era un nivell superior, ara casi casi les regalen i si no tens dos o tres màsters no vas "enlloc".

A més quants dels nostres antics companys de col·legi ho van deixar córrer aviat i ara els veus amb un cotxe, fills, treballant en alguna botiga,...? Estudies dos, cinc, deu anys més i en el present els problemes per "viure" són iguals o superiors.

I al final el que sembla és que sigui simplement un mercenari del capitalisme, de l'estat, preparant dia a dia els nous esclaus que mantindran el sistema amb els seus sous hipotecats. Estudieu per a tenir una bona feina, juas juas juas!

I la educació, el coneixement, la capacitat de pensar que ens fa individus lliures, on és?

Els focus d'ignorància que dèiem abans canvien? Un dia es desperten pensant que tot plegat és una merda i giren la seva dinàmica, absorbint coneixement en comptes d'anar-lo repel·lint?

Són éssers lliures o peons del sistema fins a la seva fi, que van repetint les dinàmiques destructives que van aprendre de petits, sense tenir consciència d'ells mateixos?

Pots ser ignorant i lliure més enllà del conformisme, de l'efecte narcòtic de l'estupidesa?

Sóc jo el gilipolles narcisista?

I més enllà del debat connotatiu de les paraules, un pot ser més "dur" o "tou", permeable a les idees, i ràpid en el processament i elaboració de respostes, però amb la intenció d'assimilar uns conceptes, en funció de les capacitats de cadascú, i anar millorant en el futur (faig moltes faltes, i poc a poc intento fer-ne menys pel motiu que sigui). Amb "focus d'ignorància"em refereixo al que "no sap" i que tampoc vol fer res per canviar-ho (faig moltes faltes i em suda la polla).

6 comentaris:

Noemí ha dit...

Que bo això que dius!
Avui a última hora, amb el coco trinxat durant la 7a hora de classe i suant la cansalada a l'aula, he tingut la sensació aquella de 'fan mil faltes i els suda la polla tot'. Així que els he dit que a mi també me la sudaven i que no pensava fer res més. Els he dit que si volien perdre el temps només calia que ho diguessin.
Hem estat mitja hora de rellotge fent silenci, tots callats. I jo gaudint... que em rodava el cap de tant barullo.
Ja sé que no és gens pedagògic, però... de vegades penso que tant me fan, ells... tinc crisi vocacional? o he entrat de ple dins el cercle podrit de la hipocresia trepidant?
XD
...me'n vaig a veure el barça...!

Norb ha dit...

Està clar que l'alumnat té una responsabilitat, ha de permetre fer classe i posar-hi "colzes" per aprovar, si no la feina és totalment inútil.

Si un no estudia, suspèn, punt.

És com si tot el país s'aixeca i comença a linxar mossos... no hi podrien fer massa. Ja em diràs quin poder tens davant 20-30-34 nanos que no fan cas. Davant d'un solament que es nega a "fer" el que dius... Si no vol no vol, i tu no hi pots fer "res", més enllà d'un càstig simbòlic, expulsió o nota als pares.

Però, ¿cal que tots estiguin barrejat, deixant perdre altres alumnes que es veuen arrossegats a la ignorància, per quatre "pallassos", tot perquè fins els 16 anys no poden fer res?

No estem menys tinguen a la gent que no ha trobat res més per a poder viure que una feina bàsica, que no requereix cap estudi "superior", però que tampoc van tenir cap altre més opció a la seva joventut?

Tots (o la majoria) hem passat per un bar, fent 12h al dia, 7 dies a la setmana, per una caixa de supermercat,... però hem pogut "pujar" poc a poc en el mercat laboral. I ara el que diem és "nen acabaràs en un Mc donnald's", "acaba d'estudiar, i als 16 ves a fer de reposador en un supermercat",...

...s'ho mereix la persona que ha lluitat pel seu sou dia a dia duran anys fent aquestes feines?

¡Putu nen de merda, així et trobis un dia cara a cara amb aquest món sense pietat, un cop s'acabi "el coixí" que et protegeix!

Suaràs sang xaval...

Noemí ha dit...

Jo sempre els dic això... que la vida posa tothom al seu lloc, i que un cop siguin fora d'aquest mundillo-coixí escolar, les passaran ben magres. Ben bé que sabem com n'és de salvatge tot plegat! Però també sóc conscient que, d'una banda, no em paguen per alliçonar moralment, sinó per ensenyar anglès; i per l'altra banda, potser ells encara són massa petits per entendre aquests raonaments... I aquí apareix el més gran dels dilemes: com t'hi entens?! Com t'ho fas per tenir-hi complicitat, perquè t'escoltin i raonin allò que els dius?
uff...

Norb ha dit...

Tot i el poc temps que hi ha, crec que el professor no ha de només embotir coneixement, s'ha d'educar en termes generals, els nanos estan moltes hores al col·legi convivint amb companys i adults, però també cal la implicació del pares ja que la majoria "fan el fill" i després és com qui té un gos a casa... els donen menjar, alguna hòstia i gas.

No hem de carregar amb tota la feina, però demanar a 1er i 2on d'ESO "respecte" davant una persona més "gran" que ells i/o un professor, no és molt. Demanar a 3er i 4art a demés "una responsabilitat" davant el què fan o deixen de fer tampoc. Fins aquí jo crec que hi arriben. Joder és el 1er i 2on de BUP de fa poc més d'una dècada i no van més enllà de "vull picar algú ho faig", sense parar un instant a veure a què portarà això.

Moli ha dit...

Al cap i a la fi, tots acabem obtenint més coneixement del que sortim amb l'ESO un cop ens posem en una altra banda. Si te la suda ser un ignorant doncs aprendràs més de motors o de colors de cabell i tintes i maquillatge.
Si t'interessa alguna àrea específica aniràs cap a allà, lo maco és que ho fagis tingui sortida professional o no. Desprès ja et buscaras la vida.
D'entrada poguent triar, tria per tu, i no per "ells" on et necessitin, sinò no hi ha diferència entre tu i el que sap un collò de mecànica. Bé si, que cobrarà ell més per haver començat abans.

marieta ha dit...

ja se que es trist el k dire, pero la frase "el temps acaba posant tothom al seu lloc" he pogut comprovar que no sempre es compleix. els nanos gilipolles superficials amb pasta congenita k no es poden acabar,akkesta dita no es valida per ells pk un dia o un altra acaben treballant enxufats en una empresa de pare/amic del pare amb un càrrec fictici i un sou de puta mare i k la feina la faci el pringat de turno k cobra 10 vegades menys i k ha hagut de suar llangonissa per estar allà. A mes si es foten en algun tipus de merder el super advocat del pare els en treu fotent qualsevol tipus d'alegacio k es treu de la butxaca o k treu d'algun buit legal. Aixi doncs es just dir: k injusta es la vida k premia els desgraciats malparits k s'ajunten amb altres desgraciats malparits k correran la mateixa sort k ells